De leerlingen van de 2de graad waren verantwoordelijk om de school mooi te maken. De werkmannen hadden tijdens de paasvakantie gefreesd. Nu was het onze taak om te alles gelijk te harken en in te zaaien.
Op onze vorige blog kan je zien dat we proberen de natuur een handje te helpen. De leerlingen van de 2de graad nemen dit echt ten harte en steken hun handen uit de mouwen. Ze gaan spontaan de straat op om het zwerfafval langs de wegen op te kuisen. Wat is de meester fier!
Tijdens de verkeersweek hebben we les gehad over de 'dode hoek' De Lilse politie heeft ons laten inzien hoe gevaarlijk dit kan zijn. Nadien hebben we een voetgangers examen afgelegd in samenwerking met de ouders en de politie. Iedereen was geslaagd!!! Goed gedaan he!
Wij leren super graag buiten, vanaf de eerste zonnestraal verhuizen we naar buiten.
Af en toe werken we in de tuin!
Onderzoek nemen we zeer ernstig, tijdens ons onderzoek van de zaadplanten en bloemen hebben we de meeldraden, stamper, kroon-en kelkblaadjes van zeer dichtbij onderzocht. We hebben vanalles ontdekt....
Af en toe moeten de leerlingen les geven aan mekaar. Hier geeft Alessia les aan heel de klas. Wie weet waarover ze les geeft?
Buitenlesdag.....dat doen wij al lang!!
De kinderen van het 4de hebben tijdens een duotaak (zelfstandig werk met 2) moeten kaartlezen via coördinaten, afstanden moeten meten en beloftes gemaakt. Ze hebben planten moeten zetten op plaatsen die ze moesten terugvinden via de plattegrond van de school. Nadien zijn ze verantwoordelijk gesteld voor het verzorgen van dit plantje voor de rest van hun Vlindertuin carrière.
Nadien hebben we de planters met een unieke QR code aan de plantjes gekoppeld zodat iedereen via zijn GSM kan zien, wie de plantjes gezet heeft en wat de eigenschappen van de planten zijn. Hier enkele voorbeeldjes
Onze klas heeft besloten om de Vlindertuin te vergelijken met een Afrikaanse school. We hebben het boek gelezen over het dag verloop van een kleuter in Tanzania. We hebben een koffer vol materiaal van de tanzaniaanse school in de klas. We hebben alles eens goed bekeken en vergeleken. Filmpjes, plattegronden, schooluniform, zelfgemaakt speelgoed etc..
Wij gaan nu ook een boek maken over het dag verloop van een leerling van de 2de graad. Samen met de klas hebben we het hoofdpersonage gekozen en ontworpen. Ons hoofdpersonage noemt 'Lente'. We hebben de klas ingedeeld in auteurs, redacteurs, illustrators, inkleurders etc... Onze klas is in de namiddag een echte uitgeverij. TOP!
We hebben ook het uniform van de school in Baraa eens uitgeprobeerd!
wij zijn ook Afrikaans speelgoed aan het namaken. Popjes kan je makkelijk namaken met ijzerdraad en afgedankte sleffers....
Ook hebben we via een instructiefilmpje een vrachtwagen nagebouwd met papier en karton!
Via onze maquettes toonden we aan hoe groot het verschil was tussen beide landen! Kijk maar een naar het verschil tussen het aantal leerlingen per klas.
Om het hardwerkende 'MOS'-team in de kijker te zetten hebben de leerlingen van het 3de een kei knappe affiche gemaakt!
Ons project rond 'onderwijs in Tanzania' zit er op. Ons boek is af en we zijn er fier op! We hebben er hard aan gewerkt!
Een aantal ouders hebben tijdens het schoolfeest een extra exemplaar besteld voor de familie! Leuk he.
Foto's van onze voorstelling op Vlinderfest.
Op het schoolfeest liepen een aantal rare mensen rond ; )
Alle gekheid op een stokje (hihihi, weeral een spreekwoord)...
DUS....we zagen dat het diertje geringd was. Dus hebben we de daad bij het woord gevoegd (hihihi) en geleerd plus opgezocht hoe je de eigenaar van de duif kan contacteren via volgende website.
De eigenaar kwam na een tijdje naar onze klas de duif ophalen en vertelde ons allemaal interessante weetjes over duiven. De eigenaars hadden ons ook beloofd foto's te sturen van de duif als ze aan het herstellen was.
2 weken later kregen we het bericht dat het duifje volledig hersteld was en dat het al goed kon vliegen en stappen. Het was tevreden bij zijn vrienden in zijn duiventil.
Berichtje: Hoi
Het duifje is goed verzorgd, kan al goed lopen,vliegen!
Dank je wel om ons te bellen😊
Groetjes
Maria en Leo Broeckx
En ondertussen.... blijven de groentjes groeien....
Emma heeft en kort onderzoekje gedaan over skiën, ze heeft heel veel verteld over haar skivakantie en had skimateriaal bij. De kinderen vonden het zeer interessant! Nadien heeft Emma nog getrakteerd op een ijsje. Lekerrrr!
Voor Vaderdag hebben we lekkere dingen gemaakt!
We zijn super blij met onze portemonnee!
Er zijn heel wat regels verbonden aan het verdienen of betalen van 'Vlindergeld', samen met juf Anne hebben we de regels overlopen en opgeschreven.
We hebben ons geld zelf ontworpen en ons eigen 'valuta symbool' gemaakt.